Gitar & Muzika

salam. annyeong! XD masih dalam nadi 29 Feb. 1 fakta utk hari ini ialah bila kita bersin, jantung kita secara automatiknya akan terhenti dan berdegup kembali. tulah sebabnya sunat untuk --->
" Hachummmmmm!!"
" Isk.. Alhamdulillah," *sambil lap hingus guna hujung lengan baju.

nasib baik jantung tu diizinkan utk berdegap-degup kembali :)

nak cerita pasal langkah pertama utk ekspresikan jiwa anda dalam bentuk irama dan lagu. aku guna cara manual, tak adanya nak tutorial kat Youtube =,='

#1 - Gitar.
gitar pertama made in China =.=' RM85, tambah beg RM5. bagi amatur, cukup gitar murah je. bunyi dan maintenance belakang kira. ni standard tuning pun garing. lepas dah mahir, nak up-kan brand boleh juga, ikut citarasa dan kepuasan masing2.


#2 - Buku panduan belajar.
penting bagi mengetahui kord2 asas - DEFGABCmajor/minor. tangan sakit jari kematu tu alah bisa tegal biasa. yg penting berlatih lembutkan jari.



#3 - koleksi kord lagu (salinan keras)
 ni xerox daripada Asyraf tanpa sebarang bayaran huhu. mahirkan skill kord dengan main lagu2 yg menggunakan kord C Em F G, yg senang simple mimple dulu ^^



#4 - Capo.
ni penyepit. dah lama juga baru dapat beli benda alah ni. unnecessary, but if want some nice effect on your songs, buy it and try it. RM20.



#5 - Picker.
hah, ni option la. kalau rasa kuku boleh patah ke apa ke, guna benda alah ni utk strumming gitar. RM2.


yg penting ada minat, rajin dan kreatif. memandangkan aku duduk hostel dan sibuk belajar, tak ada masa utk asah skill main gitar ni. memandangkan aku penganggur terhormat sekarang ni, bolehlah up level :D
kalau rajin buka Youtube, streaming laju, cari video cover lagu secara akustik. dari sini boleh belajar cara pakar ringkaskan melodi lagu dan sebagainya.

SENI ITU CIPTA. jadi diri sendiri dan tak perlu nak mengagumkan orang lain ^^
salam~

Comments

  1. Satu cara mengungkap rasa pada seni.. selain lukisan.. Muzik juga terapi minda di kala otak kucar kacir.. hahahaha

    Goreng another you satu :)

    ReplyDelete
  2. gua ade gitar...tapi jenis sakura..murah jer..huhu

    ReplyDelete
  3. jomtonton - stress je capai gitar! haha.. ekspresikan kemarahan dgn melalak XD

    spudin - janji boleh goreng :D

    ReplyDelete
  4. wah
    hebat la kalau pandai main
    den xminat sangat gitar
    kui3

    ReplyDelete
  5. hans - bukan soal kehebatan, ini soal muzik dan diri sendiri haha :D
    tk minat tak ap, tk jd masalah XD

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts