Lepas dapat keputusan SPM nak buat apa?

salam earthlings :) Hari ni agak penat sikit, tapi aku gagahkan jua jemari ini untuk menaip kerana dalam masa 24 jam ilmu boleh hilang tanpa di-refresh. semalam hampir pukul 12 juga aku sampai di STK. KOSONG. yah dewan dah kosong. hanya ada sekelompok manusia yg sedang berdiskusi di sudut dewan. aku terlepas saat2 jeritan dan rangkulan ganas kawan2. terlambat! gara2 15888 yg haprak, aku gesa ayah supaya mempercepat langkah ke sekolah. slip keputusan diserahkan kpdku dlm keadaan tenang dan menenangkan. Alhamdulillah.

tadi ada lagi kunjungan ke sekolah. ada taklimat dari kaunselor berkenaan proses memohon madrasah baru. selepas itu, kunjungan ke teratak guru2 tercinta. rangkulan dan ciuman manja aku berikan dgn bertubi-tubi ucapan terima kasih.

" Result awak ni macam sandwich la,"
" Hah?" terdiam.
" Macam mana tu cikgu?"
" Yela ada terselit huruf lain tu," pecah ketawa. 

Cikgu Kimiaku yg sarat mengandung memanas suasana.

ya ini yg aku dikhabarkan, khabar2kan kpd sahabat '94.

apa perlu buat?


1. Ujian Kerjaya/Soal Selidik Minat Kerjaya - yg ini boleh usaha kendiri pergi ke bilik kaunseling utk buat ujian minat dan keterujaan utk belajar apa. kalau rasa malas nak keluar, boleh buat ujian di internet *ini tak jamin.

Cari ciri2 ini dalam diri anda dan renung2kan kerjaya impian;
- Artistik
- Realistik
- Sosial
- Investigatif
- Enterprising
- Konvensional

3 gabungan ciri di atas menghasilkan satu bentuk solusi kerjaya yg boleh anda pilih. dah pilih kerjaya, macam mana nak merealisasikan kerjaya?

2. Sambung Belajar 

- STPM
# 80% peluang melanjutkan pengajian di peringkat ijazah
# PRA1 Aliran Sains - aggregat 3 mata pelajaran <18
# sistem semester ( 3 bulan belajar, 1 minggu exam)
# 4 subjek, 2 kertas setiap subjek.

- Matrikulasi
# tawaran 1 atau 2 tahun pengajian

- IPTA/IPTS ( Program Asasi/Diploma)
# mohon di UPU
# tarikh tutup 2 April 2012

- Politeknik 
# aggregat 5 subjek - BM, Maths/Addmaths, 1 subjek Sains terbaik ( Phy, Chem, Bio), 2 subjek terbaik
# tawaran biasiswa berdasarkan sosioekonomi
www.politeknik.edu.my

- Institut Pendidikan Guru (IPG)
# Beli nombor pin di BSN RM6.00
# permohonan secara online
# <20 tahun
# warganegara, sihat tubuh badan dan mental
# aktif kokurikulum
# perlu ada ---->
- 3 mata pelajaran cemerlang (A+, A, A-)
- 3 mata pelajaran kepujian (B hingga C)
- lulus BI
# bakal dihantar ke Sekolah Rendah
# nak jadi guru apa? semak kelayakan di http://www.moe.gov.my/ipgm/portal/
# tempoh pengajian 5 1/2 tahun ( umur 23/24 tahun dah bekerja)
# gaji setaraf dgn guru berkelulusan ijazah
# permohonan tutup 5 April 2012

- SPA ( Suruhanjaya Perkhidmatan Awam)
# separa perubatan - Kem. Kesihatan M'sia
# biasiswa RM600/-
# tempoh pengajian diploma 3 tahun
# terus bekerja sebagai jururawat dll.
www.spa.gov.my


3. Dah pilih medium nak melanjutkan pelajaran, nak pilih course apa?

- semak kelayakan anda di www.imascu.upu.mohe.gov.my
- di sini, masukkan keputusan, cari universiti impian dan semak sama ada mereka menawarkan kursus yg sesuai dgn keputusan anda.

4. Macam mana nak mohon di UPU?
- beli nombor pin di BSN RM10.60
- pergi ke www.upu.mohe.gov.my/ dan ikut langkah seterusnya.
- masukkan course yg sesuai dgn keputusan (dah semak di imascu) dan susun ikut keutamaan.

5. Mohon Biasiswa/PTPTN
- ada biasiswa MARA, JPA (9A-) dan 55 lagi tawaran. semak di Google.
- ini biasiswa Petronas http://www.decrewz.com/biasiswa-petronas-2012-untuk-lepasan-spm-2011/
- utk PTPTN, wajib ada SSPN. anda layak utk wang pendahuluan sebanyak RM1000/-
- ALAM juga ada tawarkan biasiswa.
# perlu 6 kepujian (6A - persaingan kuat)
# interview dlm Bahasa Inggeris
# gaji bebas cukai pendapatan
# 3 bulan di laut, 3 bulan di darat

5 langkah PERDANA utk mengorak tempo awal perjalanan ke destinasi kejayaan. aku bagi guide, link cari sendiri bagi pernyataan yg tiada pautan.

kredit kpd PUAN ZURA, PUAN ELI DAN NABILA HUDA :3

JUMPA DI PUNCAK KEJAYAAN!

Comments

Popular Posts