Rindu

kiranya aku merindu bonda
bila teringat pengat pisang yg ditambah rasa dgn tepung pulut yg dibulat-bulatkan
kendatipun ada keluhan di hujung bibir
kuah campuran santan dan gula melaka yg terlalu manis
bermangkuk-mangkuk juga habis ditelan.

kiranya aku merindu bonda
bila teringat rempeyek yg berhias kekacang dal
harum ketumbar menyengat saat kepingan keemasan itu ditos kering
dari lautan minyak yg menggelegak panas
walau kadang tergigit kekacang yg keras
habis juga sebalang di depan TV.

kiranya aku merindu bonda
bila bau minyak gamat menyengat rongga hidung
urat-urat tangannya jelas timbul dek kerahan sisa tenaga
dengan sayang bonda mengurut lembut jemari yg lenguh
dek gilanya bermain badminton hingga senja.

aku rindu bonda,
saat suara serakmu bergema di corong telefon
aku di sini menahan sebak sakit merindu. 

Comments

  1. semoga Allah beri kuat.
    rindu ?

    sampaikan kepada Allah . inshaAllah bakal jadi saham buat bonda.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts