Chalo Beteh!

Alhamdulillah.

2 bulan. First trimester pun tak cukup lagi.

Tipulah kalau tak teringat kampung. Rindu mak ayah, rindu adik-adik, akhwat. Rindu juga tarbiyah di bumi ke-yem-bi. Dengar2 satu kolej baca mathurat pagi2 *kening2* Fitrahnya begitu, tak terkecuali Sang Nabi yg melayang jauh terfikirkan Mekah dari tetingkap Madinah. Tak terkecuali Bilal bin Rabah yg jatuh terjelepok menangis ketika melaungkan azan semata terkenangkan kekasih hatinya yg telah tiada.

Jauh tapi selalu menggetarkan hati.

Perancangan Allah tu indah2 belaka. Tipulah tak seronok kt India ni. Manipal, Secret Garden, Mangalore, Davengere, Belgaum, Mumbai dan mungkin di mana2 sahaja. Menyelusuri jejak para sahabat yg menyebarkan Islam di Asia dan merentas rantaian dakwah yg disambung para rijal yg ‘singgah’ di bumi al-Maududi. Merasai sejuk menggigit tulang pada suhu 13’C walaupun bukan di Eropah dan menyaksikan ragam kehidupan manusia yg rencam. Merasa gegaran ‘iman’ sewaktu solat di tepi landasan keretapi dan menghitung bintang di langit luas. “Bercengkerama” di Pantai Malpe dan merasai aiskrim yg dibuat daripada jus buah asli ohoy!




“Dan Dia telah memberikan kepadamu segala apa yg kamu mohonkan kepada-Nya. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, niscaya kamu tidak akan mampu menghitungnya. Sungguh manusia itu sangat zalim dan sangat mengingkari nikmat Allah.” [14:34]

Sesungguhnya kesusahan dan kesenangan itu adalah ujian. Ujian utk membuktikan keimanan. Cabarannya bukan hanya pada medic, tapi merangkumi keseluruhan aspek kehidupan termasuklah kekuatan hati dan mental. Dibesarkan dalam lingkungan biah solehah menyebabkan aku lambat acclimatize dgn suasana baru- bilik besar sorang satu. Betullah apa yg dikatakan seorang akhwat UK ni, datang2 mesti ada perasaan nak hias bilik bagai. Err. Awal2 bila futur mula salahkan keadaan padahal iman yg compang-camping! Nampak solusi nak lari je dari hostel (dan mungkin lari dari tanggungjawab!)

Teringat seorang akhwat yg pada awal tarbiyahnya di bumi UK menjadikan bilik sewanya sebagai “Bilik Islah”, buat solat jemaah dgn akhwat yg “tertangkap” dengannya juga. Betapa iman tu tak akan pernah duduk diam. Macam iman Abu Bakar dan Abu Dzar al Ghifari!

Betapa besarnya aku belajar bahawa iman itu bukan hanya pada fikrah yg sahih, tapi juga pada adab dan keadilan. Tarbiyah tak mengajar kita utk menjadi “keras” dalam deras mengejar “kerja besar”. Kerana Islam itu meraikan perbezaan pendapat dan kelemahan setiap seorang daripada kita. Fatwa tak dibina dengan satu kitab dan analisis setempat (generalization). Fiqh akan berbeza berdasarkan “upbringing” majoriti Muslim di satu2 kawasan. Begitu pada jalan dakwah dan tarbiyah. Menyelaraskan kefahaman memerlukan usaha yg lembut, bukan hanya pada hujah dan debat. Sesungguhnya apa yg kita perlukan sekarang adalah al-munassiqun, penyelaras bukan pencaras.

Masalah “internal” ni bukanlah sesuatu yg asing. Kadang-kala kita terlalu disibukkan dgn perkumpulan kita sendiri sehingga terlepas pandang bahawa ummat lagilah bercabang kefahaman! Bukan mahu merendah-rendahkan mana2 pihak cuma rasa concern sebab kenapa enti dok berusrah dgn ikhwah! *facepalm* lagi2 sekarang ni ada kes nak kena hantar pergi Syria utk ‘berkhidmat’ kat sana. Nauzubillah.. ni bukanlah lagi gerakan Islam lain yg Imam Hasan al-Banna kata suruh respect ni!

Sungguh, inilah medan amal tu. Bukan lagi medan berpidato dan berceramah. Walaupun minat sangat dengan Embryology, aku masih tak dapat nak terangkan dari manalah endoderm, mesoderm, ectoderm tersebut. ‘Minat’ dgn Islam langsung tak membuktikan iman. Sekian.




Comments

  1. Aqilah.wow. subhanallah. all d best kat sana. Lagi kita melangkah jauh lagi besar cabaran. Moga Allah beri mudah untuk semuanya. (=

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you sis Chad, doakan qilah terus ye dalam doa.

      Delete

Post a Comment

Popular Posts